تبلیغات
RF2268AM - فروشگاه اینترنتی و تجارت الكترونیكی
سه شنبه 6 اردیبهشت 1390

فروشگاه اینترنتی و تجارت الكترونیكی

   نوشته شده توسط: عارف محمدی    نوع مطلب :تجارت الكترونیك ،

چكیده
روند رو به رشد مفاهیمی چون تولید چالاك، تولید انبوه سفارشی (
MASS-CUSTOMIZATION) و جهانی شدن و نیز افزایش نیاز برای گسترش محصولات در دنیای رقابتی امروز باعث گرایش سازمانها به رویكردهای نوین و الگوهای جدید سازمانی گردیده است. جهانی شدن تجارت و تولید، ایجاب می كند كه فعالیتهای اقتصادی را در هر محیط پرسودتری بتوان به انجام رساند.
افزایش رقابت در دنیای امروز باعث گردیده است تا سازمانها برای كاهش هزینه ها و ماندن در بازار نیازمند همكاری با دیگر سازمانها باشند. سازمانهای مجازی به عنوان مجموعه ای از سازمانهای كوچك با پراكندگی بسیار گسترده، موجودیتهای مستقلی هستند كه خود را برای برآورده ساختن نیازهای مشتریان با شرایط محیطی سازگار می كنند. از جمله عوامل موفقیت سازمان مجازی توانایی شكل دهی، انجام رسانی و خاتمه هر فعالیت در زمانی مشخص است و این یعنی اینكه در درون یك سازمان مجازی سازوكار شكل دهی و پیكربندی مجدد در زمان مشخص نقش بسیار با اهمیتی دارد.
این مقاله سعی دارد تا ضمن ارائه مفاهیم گوناگون كه درباره سازمان مجازی ،فروشگاه مجازی،تجارت الكترونیك و تفاوتهایی كه وجود دارد را بررسی و انواع آنها را بیان و راهكارهایی برای حركت سازمانهای كنونی به سمت مجازی تر شدن ارائه دهد.
مقدمه
عوامل متعددی وجود دارد که سیاستگذاران را تشویق می کند تا جوامع خود را به سمت الکترونیکی شدن سوق داده و موجب توسعه فناوری اطلاعات را در کشورهای خود فراهم آورند. و این جز با ایجاد و راه اندازی شهرهای الکترونیکی که منتهی به دولت الکترونیکی شود میسر نخواهد شد.
در دنیای امروز که هر بیشتر به سمت ماشینی شدن قدم می گذاریم دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات ما باشد. در شهرهای امروز ما با افزایش جمعیت ودر نتیجه آن افزایش ترافیک شهری رو به رو هستیم . هم چنین روش های بروکتراتیک گذشته و کاغذ بازی های پیشین نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد. از این سازمان های مهم نظیر شهرداری ها در شهرهای بزرگ که به نوعی قلب تپنده شهر محسوب می شوند، باید دست از روش های پیشین برداشته و وارد دنیای الکترونیک و مجازی شوند. دنیای که در آن فعالیت ها بسیار سریعتر و مطمئن تر انجام می گیرد و نیازی به تراکم جمعیت در دنیای فیزیکی نیز نیست. باید برای کاهش ترافیک شهری ، هزینه های انجام کار ، برخوردها و ناراحتی های روانی ، فساد اداری و دهها مشکلی که همه روزه درادارات و سازمان های بزرگ با آن روبرو هستیم ،چاره ای اندیشید وبهترین راه حل ایجاد سازمان های مجازی است که از مشکلات یاد شده می کاهند و حتی به بهبود روند کاری نیز منجر می شوند .
برای کاهش بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هزینه‌های سنگین ناشی از ترددهای غیر ضروری شهروندان کشور در آینده‌ای نه چندان دور باید خدمات شهرداری از طریق شبکه اینترنت و پایگاه‌های الکترونیکی این نهاد دریافت گردند .این اقدام خود یکی از گام هایی است که در مسیر ایجاد دولت الکترونیک نیز می تواند بسیار موثر باشد .
تعاریف و مفاهیم
تجارت الكترونیك یا تجارت اینترنتی
تجارت انواع مختلف دارد، از جمله تجارت سنتی، تجارت اینترنتی، تجارت الكترونیكی،...
متناسب با زمان و امكانات تكنولوژی در هر زمان از یكی از انواع فوق استفاده می شود آنچه مسلم است نیاز بشر به تجارت، غیرقابل انكار است. ضمن این كه بشر از تخلفاتی كه در تجارت صورت می گیرد شدیدا نگران است از جمله واسطه گری، رانت خواری و .... شاید یكی از دلایلی كه بشر در بكارگیری انواع مختلف تجارت اقدام می كند، نگرانی وی از تخلفات است و به همین دلیل سعی در بكارگیری دیگر انواع تجارت می باشد. در تجارت سنتی مهم ترین اصل اعتماد متقابل بود كه این اعتماد یا با باورهای دینی و مذهبی تضمین می‌شد یا باورهای قومی و وجدانی و ... و به همین دلیل خیلی از افراد سوء استفاده می كردند به طوریكه بعضی از مواقع این سوء استفاده ها منجر به نابودی سازمان ها و شركت ها و افراد می گردید. به هر حال انسان به یاری تكنولوژی روش ها و انواع دیگر تجارت را بوجود آورده كه نمونه هایی از آنها، تجارت اینترنتی و تجارت الكترونیكی می باشد .
طراحی اماكن و فضا ها در تجارت الكترونیكی و تجارت اینترنتی و فروشگاه های مجازی
در اینجا مواردی بیان می شود كه طراحی محیط و مكان های تجارت چه اثراتی بر میزان فروش محصولات و خدمات دارد. بایستی در اینجا ما با نحوه تجارت در هریك از انواع روش های تجارت آشنا شویم و خود در این مورد تصمیم گیری نماییم كه كدام شیوه در تجارت از همه بهتر ، آسانتر و كم هزینه تر و جذاب تر است.

نحوه انجام تجارت اینترنتی
تجارتی است كه در واقع روش آن همان تجارت سنتی است ولی با استفاده از تكنولوژی جدید از جمله امكانات اینترنت، در تجارت اینترنتی تمامی مواردی كه در تجارت سنتی انجام می دادیم، انجام می دهیم ولی با استفاده از ابزارهای جدیدی كه تكنولوژی روز در اختیار ما قرار داده است مثلا به جای تلفن یا فاكس از
e-mail استفاده می شود و رد و بدل پیام ها از طریق e-mail كه بستر آن اینترنت است انجام می گیرد. در این نوع تجارت فاصله مهم نیست و افراد در هر نقطه از دنیا می توانند با افراد دیگر در هر نقطه دیگر از دنیا معامله كنند. به همین دلیل تعاریف زیر را می توان برای تجارت اینترنتی در نظر گرفت .

جایگاه تجارت الکترونیک در کشورهای جهان

درمدت کوتاهی که از آغاز عمر تجارت الکترونیک در جهان معاصر میگذرد، این فعالیت رشد بی سابقه‌ای را در کشورهای پیشرفته داشته‌است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک با سرعت شگفت انگیزی در سطح جهان توسعه یابد. بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادی نیز پیش بینی شده‌است که گستره این فعالیت تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۵۴ الی ۷۱ درصد رشد خواهد کرد که نشان دهنده شتاب دار بودن حرکت آن است .تجارت الکترونیک در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است . اما اهمیت فناوری اطلاعات اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد . اما به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیک کم است . از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد [۳]

انواع تجارت الکترونیک میتوان از حیث تراکنش‌ها :

  • ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B2) : به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند ، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند .
  • ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C3) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان می‌باشد .
  • ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکتها (C2B4) : در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند .
  • ارتباط مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C) : در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است .
  • ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A) : که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی می‌باشد . پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می‌شوند .
  • ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C) : الگویی بین دولت و توده مردم می‌باشد که شامل بنگاه‌های اقتصادی ، موسسات دولتی و کلیه شهروندان می‌باشد . این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک می‌باشد .
  • ارتباط بین دولت‌ها (G2G) : این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد
البته باید گفت که انواع بالا کاملا مستقل از هم نیستند و گاهی که تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می‌آیند[۴]
فروشگاه مجازی
فروشگاه مجازی ، فروشگاه طراحی شده بر روی اینترنت است که فروشندگان می توانند کالاها ، محصولات و خدمات خود را از این طریق عرضه نمایند و خریداران می توانند، محصولات یا خدمات آنها را از جمله نرم افزار , کتاب ، قطعات و به طور کلی کالای مورد نظر خود را انتخاب و در صورت تمایل خریداری نمایند.
جهت راه اندازی فروشگاه های اینترنتی نیاز به خرید فضای فیزیكی پرهزینه و فضای زیاد و جادار برای قرار دادن محصولات بیشتر نیست. در فروشگاه الكترونیكی شما نیاز به خرید دامنه و فضای لازم جهت طراحی فروشگاه و ایجاد وب سایت فروش می باشد كه نسبت به خرید فضای فیزیكی بسیار ارزانتر و قابل مقایسه با فضای فیزیكی نیست.
در فروشگاه های اینترنتی نیاز به ایجاد فضاهای خاص برای نصب بیلبردهای تبلیغاتی ندارید. نیاز به ایجاد قفسه بندی و ایجاد فضایی خاص جهت چیدمانی محصولات و كالاهای خود ندارید. در فروشگاه الكترونیكی نیازی به كارمندان زیاد و مشكلات و موانع مربوط به فعالیتهای آنان و نظارت بر كارشان وجود ندارد.

مشخصات فروشگاههای مجازی
نداشتن مرز مشخص:
تغییرات بسیار زیادی كه در تجارت و صنعت و ... دنیا به وجود آمده، به دنبال خود عدم اطمینان را همراه كرده است وهمین مطالب نیاز سازمان ها را به داشتن قابلیت انعطاف بیشتر كرده است، در حال حاضر بسیاری از سازمان ها قابلیت ارایه یك سرویس و یا تولید را به تنهایی ندارند و این نیاز به انعطاف، صرفاٌ توسط سازمان های كوچك قابل دستیابی می باشد.
▪ استفاده از منابع مشترك:
یكی از اولین شاخصه های فروشگاههای مجازی جمع شدن توان مالی و نیروی انسانی شركت هایی است كه این فروشگاهها را تشكیل می دهند.
شركت های گوناگون با توانایی مختلف مالی و نیروی انسانی تشكیل سازمانی را می دهند كه قادربه انجام كارهای بزرگ تر بوده و شركت ها را قادر به درگیر شدن در پروژه های بسیار بزرگ تر می كند.
▪ غیر متمركز بودن از نظر مكانی:
یكی از شاخصه های فروشگاههای مجازی، پخش بودن آن ها از نظر مكانی می باشد، چون ارتباطات بین شركت ها با استفاده از فناوری مخابرات صورت می گیرد، دیگر نیازی به ساكن بودن افراد در یك مكان و یا داشتن یك مكان مشخص برای انجام تمامی كارها نمی باشد، به همین دلیل شكل سنتی فروشگاهها از بین می رود و یا حداقل نیازی به آن نیست.
خرید اینترنتی
خرید اینترنتی بدین معنی است که فروشگاههایی که متصل به این سیستم هستند محصولات خود را در سایت های اینترنتی عرضه می کنند و خریداران با توجه به طبقه بندی موجود می توانند محصولات مورد نیاز خود را از طریق اینترنت خریداری می کنند .
خصوصیاتی یک فروشگاه اینترنتی
l فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان است.
l فروشگاه اینترنتی محدودیت مکانی ندارد و مشتریان می توانند از هر کجای که بخواهند خریداینترنتی انجام دهند
l خریدار می تواند ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسی اجناس از قبیل فیلم ، ترانه ،موبایل ،کتاب و موارد دیگر باشد
l فروشگاه اینترنتی حق انتخاب بیشتری در اختیار خریداران قرارمی دهد
l فروشگاه اینترنتی هیچ محدویتی برای تعداد مشتریان ندارد.
l ابزار تبلیغی مناسب در جهت فروش محصولات شما
l کاهش هزینه های جانبی نظیر اجاره محل,هزینه ویترین و انبار,فروشنده,خواب سرمایه و غیره ازیک فروشگاه سنتی سودآوری بیشتر
l تحویل کالای خریداری شده درب منزل,بیمه بودن کالا و عدم مشکل حمل و نقل
l عدم برخورد با ترافیک و کاهش آلودگی هوا
نحوه انجام تجارت الكترونیكی
در شركتی كه به صورت الكترونیكی، تجارت صورت می گیرد باید یك شبكه محلی در داخل سازمان یا شركت وجود داشته باشد كه این شبكه امكان اتصال به شبكه های جهانی در رابطه با تجارت الكترونیكی داشته باشد نمونه هایی از شبكه های جهانی تجارت الكترونیكی
VAN كه مخفف Value Added Network و شبكه اینترنت، ... می باشد. روی شبكه داخلی شركت یا سازمان نرم افزار تجارت الكترونیكی هم نصب شده است این نرم افزار مرتب از طریق شبكه داخلی فایل موجودی كالاها در انبار را چك می‌كند و كالاهایی‌كه به نقطه سفارش رسیده اند را پیدا می كند و سپس با استفاده از تولید پیام های مرتبط از طریق شبكه جهانی این خرید یا نیاز به یك خدمت را به اطلاع تمامی سازمان ها و شركت ها و افرادی كه در این رابطه هستند می رساند سپس با رد و بدل پیام های مختلف بین خریدار و فروشنده، یا ارایه دهنده خدمت، از آن خرید می كند یا آن سرویس یا خدمات را دریافت می نماید، و به این ترتیب مثلا یك پروسه خرید با توجه به ضوابط تجارت الكترونیكی انجام می گیرد البته پروسه كامل شامل دخالت بانك، گمرك، وزارت اقتصاد و دارایی ،‌... نیز هست كه توضیح آن چنانچه مقدور شد در مقاله ای دیگر ارایه می گردد. به هر حال قسمت مهم نحوه انجام یك عمل تجاری در تجارت الكترونیكی چنین است .
مراحل انجام تجارت اینترنتی
مراحل انجام تجارت اینترنتی به صورت زیر می‌باشد:
مرحله 1- یک نام دامنه خریداری کنید (.
com مربوط به خودتان).
مرحله 2- اهداف آنلاین بودن خود را بنویسید و برای انجام آن زمان و بودجه در نظر بگیرید.
چقدر وقت دارید تا سایت تجارت الکترونیک موردنظر را راه‌اندازی کنید؟
چند ساعت می‌خواهید به این کار اختصاص دهید و کی؟
چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟
مرحله 3‌- در اینترنت جستجو کنید و بقیه سایتهایی که دوست دارید و ندارید را بررسی کنید.از موفقیتها و اشتباهات دیگران و اینکه چه چیزهایی در سایتشان ارائه می کنند، برای استفاده در سایت خود کمک بگیرید.
مرحله 4- سایت خود را روی کاغذ طراحی کنید. عناصر، شکل، احساس، رنگها و.... آن را مشخص کنید.
مرحله 5‌– برای طراحی سایت خود به یک شرکت معتبر و متخصص مراجعه کنید و در نظر داشته باشید که باید بتوانید سایت را مرتب بروز کنید و براحتی آن را نگهداری کنید.اگر تخصص این کار را ندارید می توانید با شرکت طراح سایت خود قراردادی برای این کار منعقد کنید.
مرحله 6– اگر می‌خواهید خودتان سایت را بروز کنید باید یک نرم‌افزار طراحی صفحات مانند
Microsoft Front page تهیه کنید. (البته بسته به نوع طراحی سایتتان، ممکن است این نرم‌افزار هم نیاز نباشد)
مرحله 7– نگهداری، تغییرات و به روز رسانی سایتتان را هر هفته حداقل یک بار انجام دهید و کنترل کنید.
مرحله 8– ازهر فرصتی برای توسعه سایتتان استفاده کنید. درباره آن برای مردم توضیح دهید. آدرس سایتتان را در کارت ویزیتتان و همچنین در همه تبلیغاتتان درج کنید. خیلی از شرکت‌ها بجای اینکه پشت تلفن به شما در مورد کارشان توضیح دهند آدرس سایتشان را معرفی می‌کنند.
مرحله 9‌– مردم را با دلیل به سایت خود دعوت کنید تا از آن بازدید کنند. تخفیفات، تشویقهای ویژه، اطلاعات رایگان و مجلات رایگان که بینندگان سایت برای دوباره آمدن رغبت داشته باشند.
مرحله 10– حتما به یاد داشته باشید که از هر مشتری، حداقل یک آدرس ایمیل داشته باشید و آن را ذخیره کنید.می توانید برای آرشیو آدرس ایمیلها و جواب به آنها و فرم سفارش از شرکت طراح سایتتان کمک بگیرید.
مرحله 11‌– همیشه دنبال ساده‌ترین راه‌حل‌ها باشیدو از آنها نیز‌درسایت‌خود استفاده کنید.
غیر از اضافه کردن سبد خرید، بانک اطلاعات یا هر مورد دیگر، دنبال ساده ترین جوابها برای نیازتان باشید.
مرحله 12‌– برای تجارت الکترونیک آموزش ببینید و همیشه در دنیای تجارت الکترونیک به روز باشید.
تکنیک‌های بازاریابی و فروش در دنیای آنلاین را بیاموزید.
مشابهت ها و مغایرت ها
وجوه مشترك تجارت اینترنتی و الكترونیكی باعث شده است كه این دو نوع تجارت در بعضی مواقع مشابه هم تلقی شود و حال آنكه هر چند این دو نوع تجارت در بعضی امور مشترك هستند ولی به طور بنیادی متفاوت می باشند. برای مشخص شدن این مفهوم بعضی از مشابهت ها و مغایرت ها بیان می گردد.
مشابهت ها
- هر دو نوع تجارت با استفاده از امكانات رایانه ای و شبكه های رایانه ای انجام می شود.
- هر دو نوع تجارت بدون كاغذ انجام می شود.
- هر دو نوع تجارت را تجارت بدون مرز می گویند.
- در هر دو نوع تجارت در زمان صرفه جویی می شود .
- هر دو نوع تجارت می تواند بدون نیاز به واسطه و دلال انجام شود.
- هر دو نوع تجارت در سطح بین المللی انجام می پذیرد .
- هر دو نوع تجارت نیازی به دیدن رو در روی طرفین معامله ندارد.
- در هر دو نوع تجارت چه الكترونیكی چه اینترنتی طرفین باید بتوانند از امكانات شبكه‌های كامپیوتری استفاده‌كنند و چنانچه یكی از طرفین چنین امكاناتی را نداشته باشند طرف دیگر حتی با داشتن پیشرفته‌ترین امكانات نمی‌تواند به یكی از دو حالت فوق تجارت نماید.
- هر دو نوع تجارت نیاز به فرهنگ سازی دارد و با فرهنگ فعلی مردم امكان انجام هیچ كدام از انواع تجارت الكترونیكی و اینترنتی نخواهد بود.
- هر دو نوع تجارت نیاز به دانستن و حتی مسلط بودن به یك زبان محاوره ای بین المللی مانند انگلیسی را دارد.
- در هر دو نوع تجارت ممكن است از لحاظ امنیت دچار مشكل شوند و هكرها مشكلات جدی را در انجام مراحل مختلف انجام عمل تجارت ایجاد نمایند.

مغایرت ها و تفاوت های تجارت الكترونیكی و اینترنتی:
- تجارت اینترنتی با دخالت انسان انجام می شود و حال آنكه تجارت الكترونیكی بدون دخالت انسان قابل اجرا است
- در تجارت اینترنتی هیچگونه استاندارد بین المللی وجود ندارد ولی در تجارت الكترونیكی استاندارد جهانی
EDIFACT لازم الاجرا است بنابراین دریافت كنندگان كالا و خدمات در تجارت الكترونیكی ای یك اطمینان خاطر در رابطه با كیفیت كالا برخوردارند.
- در تجارت اینترنتی مطالب و توافقات به صورت متن از طریق
e-mail یا حتی فاكس و تلفن رد و بدل می شود و حال آن كه در تجارت الكترونیكی مطالب و توافقات با استفاده از پیام هایی كه توسط نرم افزار تجارت الكترونیكی ایجاد می شود، رد و بدل می گردد.
- در تجارت اینترنتی هیچ تضمین كننده بین المللی جهت صحت اجرای تجارت وجود ندارد و حال آن كه در تجارت الكترونیكی
CEFACT كه یكی از ارگان های سازمان ملل متحد می‌باشد، تضمین كننده صحت انجام معاملات به صورت تجارت الكترونیكی است .
- كالاها و خدماتی می‌توانند در تجارت الكترونیكی معامله شوند كه دارای استاندارد بین‌المللی
EDIFACT باشند ولی در تجارت‌اینترنتی چنین استانداردی برای كالاها و خدمات الزامی نیست .
- در تجارت الكترونیكی به علت عدم دخالت انسان امكان ایجاد روابط انسانی در معاملات اصلا وجود ندارد و حال آنكه در تجارت اینترنتی چون دو انسان با یكدیگر ارتباط دارند روابط انسانی می تواند در انجام معاملات نقش داشته باشد.
- در تجارت الكترونیكی تمامی موارد از قبیل كیفیت و كمیت و دیگر امور به صورت دیجیتالی و رقمی و عددی بیان می‌گردد، بنابراین تمامی امور شفاف و بدون هیچ گونه ابهام و شبه ای بیان می شود ولی در تجارت اینترنتی تمامی این موارد توافقی صورت می‌گیرد و قابل چانه زدن می باشد .
- در تجارت الكترونیكی تمامی ضوابط و شرایط و مشخصات كالا یا خدمات قابل معامله باید قبل از انجام معامله بیان شود و در حین انجام معامله طرفین نمی توانند شرایطی را در رابطه با كالا یا خدمات مورد معامله بیان كنند و حال آنكه در تجارت اینترنتی تمامی موارد چه قبل و چه حین انجام معامله و حتی طبق توافق طرفین بعد از انجام امور اداری معامله قابل تغییر است و هیچ گونه محدودیتی ندارد.
- در تجارت الكترونیكی از امكانات بانكداری الكترونیكی استفاده می شود ولی در تجارت اینترنتی امكانات بانكداری اینترنتی مورد نیاز است.
تبصره: البته بانكداری الكترونیكی و اینترنتی هم مانند تجارت الكترونیكی و تجارت اینترنتی تفاوت دارد.
- برای انجام تجارت الكترونیكی امور مربوط به انبار و مالی و پرسنلی شركت یا سازمان باید حتما مكانیزه باشد ولی در تجارت اینترنتی هیچ كدام از این امور نباید مكانیزه باشند و حتی چنانچه مكانیزه هم باشند مورد استفاده قرار نمی گیرند ولی چنانچه این امور مكانیزه نباشند تجارت الكترونیكی در آن شركت یا سازمان قابل اجرا نمی باشد و اصلا نمی توان اجرا كرد .
- در تجارت الكترونیكی مفهوم " از تولید به مصرف" به معنای واقعی تحقق پیدا می كند و هیچ واسطه یا نماینده‌ای نمی تواند كالا یا خدمتی را در تجارت الكترونیكی ارایه دهد و حال آنكه در تجارت اینترنتی معامله با واسطه ها و نماینده ها و ... امكان پذیر است و حتما طرف دوم نباید تولید كننده كالا و ارایه دهنده مستقیم كالا و خدمات باشد. به همین دلیل است كه گفته می شود در تجارت الكترونیكی، واسطه ها و نماینده ها و رانت خوارها جایی ندارند و ورود آنها در تجارت الكترونیكی ممنوع می باشد .
- در تجارت الكترونیكی چون رابطه تولید كننده و مصرف كننده مستقیم است و هیچ واسطه‌ای وجود ندارد بنابراین قیمت ها به حداقل می رسد و حال آنكه در تجارت اینترنتی امكان خرید از عوامل واسطه وجود دارد بنابراین قیمت نسبت به تجارت الكترونیكی گران تر است .
- در تجارت الكترونیكی كسی می تواند كالایی را بفروشد كه تولید كننده آن باشد و حال آنكه چنین شرطی در تجارت اینترنتی وجود ندارد.
- روش ها و معیارهای انجام تجارت الكترونیكی بین المللی است و برای تمامی كشورها، شركت ها، سازمان ها و افراد یكسان می باشد و حال آنكه ضوابط تجارت اینترنتی با توافق طرفین تعیین می شود و جنبه جهانی و بین المللی ندارد.
- سازمان ها و كمیسیون های جهانی مرتبط با تجارت جهانی در رابطه با تجارت الكترونیكی بوجود آمده است ولی جهت تجارت اینترنتی هیچ سازمان مشخصی در رابطه با تجارت ایجاد نشده است.
جهت تجارت الكترونیكی مجالس مقننه كشورها قانون خاصی وضع می كنند و حال آنكه جهت تجارت اینترنتی نیازی به هیچ قانون مصوبی نیست و در كشور ما هم در تاریخ دی ماه 82 قانون تجارت الكترونیكی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است .
- برنامه تجارت الكترونیكی بر چهار محور استوار است كه عبارتند از : 1- اقتصاد خرد و كلان، 2- مردم و فرهنگ، 3- قانون و مقررات، 4- زیر ساختمان‌ها و آمادگی فنی، ولی تجارت اینترنتی از این چهار مورد حفظ موارد 2 و 4 را لازم دارد.
- برای اسناد تجارت الكترونیكی امضاء الكترونیكی لازم است و اسناد بدون آن اعتبار ندارد و حال آنكه در تجارت اینترنتی به امضاء الكترونیكی نیازی نیست و می توان بدون آن هم تجارت اینترنتی انجام داد. البته استفاده از امضاء الكترونیكی در تجارت اینترنتی اشكالی ندارد ولی لازم هم نیست .
- برای انجام تجارت الكترونیكی باید قوانین تجاری كشور متناسب با آن اصلاح شود و حال آن كه در تجارت اینترنتی چنین نیازی وجود ندارد.
- در تجارت الكترونیكی تعرفه های واردات و صادرات كشورها باید مطابق ضوابط
WTO‌ درآید و حال آن كه در تجارت اینترنتی چنین نیازی احساس نمی شود .
البته مغایرت های زیاد دیگری در رابطه با تجارت الكترونیكی و اینترنتی وجود دارد كه قابل ذكر می باشد ولی به علت كوتاهی كلام به همین تعداد بسنده می شود، امید است كه برای جدا نمودن این دو تجارت از یكدیگر همین موارد كافی باشد.

نتیجه گیری
با مطالعه این مقاله به درستی تفاوتها و شباهت های تجارت الكترونیكی ، تجارت اینترنتی ، فروشگاه های مجازی که از این طریق ارایه می شد را فهمیدیم. استفاده از خدمات الكترونیكی این امكان را به ما می دهد كه از زندكی در این كره خاكی كمال لذت را ببریم و دومرتبه می گوییم ما از منزل خارج نمی شویم فقط برای تفریح و سرگرمی و نشاط و ورزش .
زندگی الكترونیكی و استفاده از تكنولوژی یعنی طول عمر زیاد ،نشاط و سرزندگی و استفاده بهینه از زمان و گذراندن بهترین لحظات در كنار همسر و فرزندان و عزیزانمان. امید است كه مطالب ارایه شده مثمر ثمر قرار گرفته شده باشد

منابع     mehdi@gmail.com مهدی صادقی كارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات


Foot Problems
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:23 ق.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why waste your intelligence
on just posting videos to your blog when you could be giving us something informative to read?
Lettie
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:26 ق.ظ
Great article. I am going through many of these
issues as well..
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 07:42 ب.ظ
For the reason that the admin of this website is working,
no uncertainty very rapidly it will be renowned, due to its feature contents.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر