تبلیغات
RF2268AM - بودجه و بودجه ریزی عمومی
یکشنبه 29 اسفند 1389

بودجه و بودجه ریزی عمومی

   نوشته شده توسط: عارف محمدی    نوع مطلب :بودجه ریزی ،

ارائه دهندگان :فرشته قربانی ،زهره جوذری ،سهیلا مرادی

بودجه ریزی عمومی در مفهوم کلی و ابتدای ان عبارت از تعیین منابع و مصارف یک کشور در یک دوره مالی معین .در واقع بودجه رریزی "انتخابهای بین گزینه های ممکن سیاسی است که با استفاده از اصول و قواعد معین به عمل میاید .بودجه به عنوان یکی از کار امدترین ابزارها دولتها برای ایفای وظایف و اجرای سیاستهای مورد نظرشان است .ولی انچه ماهیت بودجه و بودجه ریزی عمومی را تشکیل میدهد امار و ارقام مالی  صرف نیست ،بلکه ابزار حکمرانی حکومتهاست .

قوانین اساسی اکثر کشورها اختیار پیشنهاد اجرای بودجه را به قوه مجریه سپرده است ولی اختیار تصویب و تخصیص منابع به مطالبات مشروع شهروندان را به قوه مقننه محول کرده است .

بررسی حداقل سه عنصر بنیادین برای درک کارایی  این تخصیصی ها و فرایندهای تصمیم گیری ضروری است ،این سه عنصر عبارتند از:

·        اهداف مختلف و رقیبی که بودجه در صدد تحقق انهاست

·        پیامدهای چرخه بودجه برای طرفهای در گیر در فرایند بودجه

·        دیدگاههای متعارض نقش افرینان بودجه

1-مفهوم و اهداف چند گانه بودجه ریزی عمومی

ترکیب مناسب میان چهار هدف اصلی زیر است :

·        اهداف سیاسی

·        اهداف پاسخ گویی مالی

·        اهداف مدیریتی

·        اهداف اقتصادی

این اهداف بیانگر اختلاف نظر در باره استفاده از بودجه برای تحقق اهداف کوتاه مدت در برابر اهداف بلند مدت است ،سیاستمداران بیش از مدیران به پیامدهای کوتاه مدت بودجه عمومی توجه دارند و در مقابل مدیران بودجه را از دیدگاه بلند مدت مینگرند م.

امروزه بودجه ریزی عمومی به عنوان ابزار اصللی برای افزایش کار ایی ،ودر عین حال مهار حکومتها قلمداد می شود .

2- اهداف سیاسی بودجه ریزی عمومی

ارائه گزارشهای مرحله ای عملکرد بودجه ،توسط قوه مجریه در خصوص هماهنگی هزینه ها با درامدها در راستای اهداف ملی بودجه از وظایف قوه مجریه است .چنین فرایندی بر این اصل استوار است که گزینه های که در گذشته از حمایت جامعه بر خوردار بوده اند احتمالا در اینده نیز از چنین حمایتی بر خوردارند و این فرض مرکز ثقل انواع شیوه های بودجه ریزی است .

در یک نظام مردم سالار ،مقامات سیاسی در مقایسه با مقامات اجرایی ،با مجموعه متفاوتی از ارزیابی عملکرد روبرو هستند .ولی و.قتی شرایط رکودی حاکم باشد ،مقام اجرایی باید برای ایجاد تعادل میان هزینه ها و در امد ها به محدود کردن هزینه ها بپردازد .بودجه هر حوزه حکومتی ابزاری را برای بحث و بررسی مسائل توسط گروه های هم سود ایجاد میکند .بنابر این پیشنهادها و ارای مجلس درباره سقف منابع پیشنهادی و جهت گیری هزینه ها ،در واقع نمایانگر اولویتها و اهداف حکومتهاست .

3- اهداف پاسخ گویی مالی بودجه ریزی عمومی

یکی از اهداف اصلی فرایند بودجه ریزی تضمین پاسخ گویی مالی است ،که این به روش شیوه های زیر قابل دستیابی است:

Ø    محدود کردن هزینه از طریق حسابرسی منظم مخارج در عین خرج

Ø    نظارت مستمر قوه مقننه                     

Ø    حسابرسی های پس از هزینه در انتهای چرخه بودجه

Ø    ایجاد تعادل بین  بودجه پیشنهادی دولت و بودجه مصوبه مجلس

4- اهداف مدیریتی بودجه ریزی عمومی

مدیران می توانند از این فرایند برای نمایش انچه که میتوانند در سطوح مالی مختلف ارائه دهند،استفاده نمایند .با استفاده از اطلاعات هزینه ها که در چرخه بودجه فراهم میشود مدیران می توانند به هزینه واحد و شاخص های کمی دست پیدا کنند .

5- اهداف اقتصادی بودجه ریزی عمومی

ü    تامین منابع مالی برنامه های اجتماعی و تحریک تقاضا برای کالاها و خدمات بخش خصوصی و دولتی

ü    تامین مالی برنامه های اموزشی که منابع انسانی حوزه حاکمیتی را متاثر می سازد

ü    کمک به توزیع ثروت در میان شهروندان

ü    تامین فرصتهای لازم برای اشتغال زایی شهروندان

هنگام تدوین یک چهار چوب بودجه مبتنی بر چهار چوب کلان اقتصادی ،برای ارزیاببی واقع بینانه بودن اهداف بودجه ای دولت و تعیین شرایط لازم برای رسیدن به این اهداف لازم است براوردها ی مفصلی از تاثیر مفروضات و اهداف عمده بودجه بر ترکیب مخارج به تفکیک بخش یا سر فصل های اقتصادی در دسترس باشد .

6- چرخه بودجه ریزی عمخومی :ویژگی ها و پیامدها

·        گرد اوری در خواستهای وزارت خانه ها و سازمانها تحت عنوان بودجه پیشنهادی دولت

·        بررسی در خواستهای وزارت خانه ها و سازمانها

·        بررسی و تصویب بودجه به وسیله پارلمان

·        اجرا تو سط وزارتخانه ها و سازمانه

·         نظارت و حسابرسی بودجه توسط مراجع زیز ربط

چرخه بودجه ریزی نوعی نظم ،پیش بینی پذیری و یقین را بر فرایند تهیه بودجه تحمیل میکند که در غیاب ان نتایج کاملا غیر قطعی خواهد بود .

7- مسئولیتها

برای اکثر بخشها و برنامه های  سازمان ها ، وزارتخانه ها ، سند بودجه ابزاری برای کسب منابع حیاتی به منظور ارائه خدمات به مشتریان است .

ساختار فرایند بودجه به گونه ای است که رقابت سیاسی برای کسب منابع را به سمت مجموعه ای از تخصیص های بودجه نهایی هدایت میکند .مثلا وقتی که رئیس جمهور درباره در خواستهای بودجه ای تصمیم گیری میکند از دستگاههای اجرایی انتظار میرود به طور یکپارچه به دفاع از ان بپردازند .

8- دیدگاه ها و جهت گیری های حرفه ای

تحلیل گران بودجه ای برای اینکه ارزشمند ترین اطلاعات را در اختیار مقامات سیاسی و منتخب قرار دهند  ،باید بتوانند یافته های خود را به زبان ساده بیان کنند ،وقتی مقامات منتخب بودجه پیشنهادی را بررسی می کنند نگرانی های مالی و نگرانی های دربا ره حجم و نقش دولت ظاهر میشود که در بسیاری از موارد این دو با هم تعارض دارند .

9-پیچیدگی ،تردید و ابهام و تعارض هاغی بالقوه سیاسی

اگر چه فرایند بودجه جریان نسبتا پیش بینی پذیر رویدادهای بودجه ای را فراهم می کند ،ولی در اکثر موارد این فرایند در هاله ای از تردید است .

یکی از نتایج این تردیدها و تعارض ها بر کل فرایند بودجه ریزی این است که ،مسئولان این فرایند بر تغییرات جزئی در بودجه های سالیانه تمرکز میکنند وبه جای تاکید بر نتایج و عملکرد بر اعداد تمرکز می کنند .


دنبالک ها: accountingworld ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر