تبلیغات
RF2268AM - اصول کرازبی
یکشنبه 31 فروردین 1393

اصول کرازبی

   نوشته شده توسط: عارف محمدی    نوع مطلب :ا.مدیریت کیفیت وبهره وری ،

پرفسور فیلیپ بی کرازی : هیجدهم ژوئن 1926 میلادی در شهر « ویلینگ »  ایالت ویرجینیای غربی در آمریکا متولد شد . ابتدا رشته ی پزشکی را برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه انتخاب کرد ، اما پس از درگیر شدن آمریکا با کره در جنگ جهانی دوم ، تحصیل در رشته ی پزشکی را رها کرد و به عنوان مدیر کنترل کیفی فعالیت خود را آغاز کرد . پس از این وقفه ، تحصیل در رشته ی مدیریت را با هدف فراگیری اصول مدیریت پی گرفت و در کنار تحصیل ، به فعالیت در مراکز مختلف نیز پرداخت . وی در بین سال های 1955 تا 1952 ، در کمپانی « مارتین مارتیا » و از سال  1979 تا 1965 در کمپانی « ITTL » به عنوان مدیر کنترل کیفی مشغول به کار شد.

« کرازبی » در حین کار در کمپانی مارتین مارتیا ، اصول مدیریتی خود معروف به « Zero Defects » یا « کار بی نقص » را بنا نهاد و همین امر باعث شد ، مدت چهارده سال در کمپانی ITT به عنوان مشاوره ارشد مدیریت فعالیت خویش را ادامه دهد .

تجربه های موفق سال های طولانی و پربار فعالیت در سه  کمپانی مذکور ، نه تنها عاملی برای تدوین و تکمیل اصول « Zero Defects »   بود ، بلکه سبب شد کرازبی در سال 1979 ، « انجمن فلیپ کرازبی » یا PCA را بنیان گذاری کند . طی 10 سال ، این انجمن با افزایش سرمایه ی خود تا مبلغ 80 میلیون دلار و به کار گماردن 300 کارمند ، به یکی از بزرگ ترین مراکز مدیریتی جهان تبدیل شد.

انجمن کرازبی را می توان یکی از نخستین مراکز ارائه ی خدمات مشاوره ای – آموزشی علم مدیریت دانست ، به طوری که بسیاری از کمپانی ها چون ؛ GM  جی . ام ) ، کرایسلر ؛ موتورولا و زیراکس ؛ فعالیت های خود را با توجه به اصول مدیریتی کرازبی و برنامه های ارائه شده توسط  « انجمن کرازبی » آغاز کنند و کماکان بر اساس این اصول فعالیت های خود را پی بگیرند .

اکنون انجمن کرازبی به 16 زبان زنده ی دنیا خدمات مشاوره ای – مدیریتی ، به صورت کتابچه یا اعزام مدیران زبده ، به کمپانی های مختلف جهان ارائه می کند . برگزاری نشست های تخصصی متعدد ، از سال 1991 تاکنون ، یکی دیگر از فعالیت های متمرکز این مرکز برای ارتقای سطح مدیریت در مراکز گوناگون تولیدی ، خدماتی ، آموزشی و  ... است .

در سال 1997 ، شعبه ی دوم این مرکز نیز تاسیس شد . پس از آن ، مراکز آموزشی مدیریت در کشورهای مختلف جهان به سرپرستی این مرکز آغاز به کار کردند . اکنون ، مرکز مدیریتی « کرازبی » در بیست کشور جهان شعبه ی آموزش اصول مدیریتی راه اندازی کرده است .

کرازبی در حال حاضر در شهر وینتر پارک ایالت فلوریدای آمریکا ، همراه با همسرش « پگی » زندگی می کند.

 

 

آموزه های فکری

 

پرفسور کرازبی نیز مانند بسیاری از استادان مدیریت ، اصول مدیریتی خود را بر اساس تحصیلات و مهم تر از آن  تجربه های شخصی خود در این زمینه تدوین کرده است . نقطه ی تمرکز و توجه وی ، کاهش « اثرات نامطلوب » و در نهایت به صفر رساندن آن در حین کار و مدیریت و به طور مشخص دست یابی به شرایط « کاربدون نقص »

«  Zero defects »  است .

      کرازبی معتقد است ، در فعالیت های گروهی ، شرایط باید به گونه ای فراهم شود که اعضا یا همان کارکنان ، بر اساس شرایط ایجاد شده – شرایط مثبت و رو به جلو – فعالیت مورد نظر را تا حد دست یابی به حداکثر بازده انجام دهند در واقع ، وی بر این باور است که آن چه مجموعه را به سوی حرکت مثبت و افزایش بهره وری و بازده ی کاری بالا سوق می دهد ، برنامه ریزی درست و عملکرد مدیر به عنوان رهبر مجموعه است به  این ترتیب ، می توان امیدوار بود که با افزایش بازده ی کاری ، افزایش تولید و کیفیت تولید در انتظار مجموعه باشد.

عقاید و اصول مدیریتی کرازبی نه تنها بر افزایش بازده با تمرکز بر ارتقای کیفیت تاکید دارد بلکه هدف نهایی را برآوردن نیازو خواست طرف دیگر ، یعنی مصرف کننده یا دریافت کننده ی خدمت می داند . به عقیده ی وی ، اصول مدیریت را می توان در چهار نکته ی مهم خلاصه کرد :

1- « کیفیت » به عنوان عاملی برای تطبیق با شرای جدید تعریف شده است و شاخصی تزئینی با تجملی نیست . به این معنی که تنها با ارتقای کیفیت تولیدات یا خدمات می توان هم پا با رقبا حرکت کرد و خود را با شرایط جدید ناشی از حرکت سریع رقبا تطبیق داد .

2- مجموعه ها به ارتقای کیفیت به عنوان راهکاری برای پیشگیری از خسارت ها و ارزیابی صحیح عملکرد نیاز دارند .

3- استانداردها باید در جهت دست یابی به بهترین شرایط یا همان شرایط « بدون نقص یا آرمانی »

( Zero defects )  تدوین شوند و به اجرا در آیند . هدف ، دست یابی به شرایط برتر است ، نه شرایط « مطلوب» .

4- کیفیت عملکردها ، نماینده و نشانگر نحوه ی برنامه ریزی هاست و برعکس .

اگر چه این چهار اصل به عنوان شاخص ترین اصول مدیریتی پرفسور کرازبی مطرح هستند ، اما وی عقاید دیگری نیز در زمینه ی مدیریت دارد که می توان آن ها را مکمل این اصول اساسی دانست ، به عقیده ی وی ، مصرف کننده یا دریافت کننده ی خدمت ، مزاحمتی برای ارائه کننده ی خدمت ایجاد نمی کند و عملکردها و برنامه ریزی ها باید براساس خواست او تنظیم شوند . از سوی دیگر ، مدیر موظف است ، با کنترل دقیق برنامه ها به طور منظم ، فعالیت مجموعه  بر اساس اصول از پیش تعیین شده حرکت کند . 

 

کرازبی همچنین معتقد است ، مدیریت نباید به صورت هرمی با یک راس باشد ، بلکه در مدیریت مدون ، تصمیم گیری ها و عملکردها توسط گروه و نه فرد اتخاذ می شوند . قرار گرفتن یک فرد در راس مجموعه ، لزوما به معنی آن نیست که فرد مورد نظر تصمیم گیرنده و اجرا کننده ی نهایی است .

پروفسور کرازبی تاکید ویژه ای بر « آموزش» دارد . وی بر این باور است که آموزش یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در موفقیت یک مجموعه است . به هر میزان آموزش ها دقیق تر ، کاربردی تر و کارآمدتر باشند ، به همان میزان دست یابی به موفقیت امکان پذیر است .

و در نهایت می گوید ، ارتباط میان مدیران و تبادل افکار ، یکی از مهم ترین شاخص ها برای دست یابی به اهداف برتر مدیریتی است . فراموش نکنیم که ارتباط مناسب و منطقی میان مدیر و اعضای مجموعه یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در موقعیت یا شکست مجموعه به حساب می آید .

آثار

عصاوه ی مجموعه فعالیت ها و آزمون و خطاهای پرفسور کرازبی در آثار وی متبلور است . از جمله ی این آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- کیفیت و من ، آموزشی بر اساس ارزیابی زندگی این اثر در سال 1999 به رشته ی تحریر در آمد  .  مجموعه تجربه های کرازبی از عملکردهای شخصی و آموزش های عملی او ، چه در عرصه ی زندی و چه در زمینه ی مدیریت ، در این اثر گرد آمده است .

- بازتاب های کیفیت :این کتاب شامل و295 نکته ی آموزشی درباره ی علم کیفیت و مدیریت و تاریخ تحریر آن 1995 است .

- کیفیت هنوز شاخصی مستقل (آزاد) است : این اثر در سال 1995 ،حدود بیست سال پس از معروف ترین اثر « کرازیی » یعنی « کیفیت شاخصی مستقل ، هنری برای محقق شدن کیفیت حقیقی » به رشته ی تحریر در امد .

- اقتدار مدیریت : نوشته شده به سال 1996 این اثر به شاخص های مدیریت و ویژگی های مدیر شایسته که می تواند خود را با اجتماع کنونی از هر جهت تطبیق دهد ، اشاره می کند .

- تکامل کیفیت برای قرن بیست و یکم این اثر در سال 1992 نوشته شد .

- هدایت ، هنری برای اجرایی شدن در این اثر ، کرازبی به شاخص های یک مدیر کار آمد اشاره می کند و معتقد است که پنج شاخص می تواند مدیر را به رهبری واقعی تبدیل کند و به برنامه ها و گفته های او شکل اجرایی بدهد. این اثر در سال 1990 به رشته ی تحریر در آمد .

- هنر دستیابی به مجموعه ای برتر .

- هنر زمینه سازی برای وقوع اتفاقات نوشته شده در سال 1986.

- هنر مدیریت بدون مناقشه .

- هنر تبدیل کیفیت به شاخصی ضروری .


دنبالک ها: motahar1385 ،

Foot Issues
سه شنبه 17 مرداد 1396 02:13 ق.ظ
Thanks , I've just been looking for info about this topic for a while and yours is the best I've found out till now.
But, what concerning the bottom line? Are you certain in regards
to the supply?
Foot Pain
شنبه 14 مرداد 1396 01:49 ق.ظ
Great post.
http://kassumbe.hatenablog.com/
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 10:17 ب.ظ
Thank you for another excellent article. Where else could anyone get that type
of information in such an ideal method of writing? I've
a presentation next week, and I am on the search for such information.
Antje
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:21 ب.ظ
I'm truly enjoying the design and layout of your website.
It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did
you hire out a developer to create your theme? Excellent work!
http://aspiringtroupe408.snack.ws/recovering-from-bunion-and-hammertoe-surgery.html
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 03:56 ق.ظ
This is the perfect web site for everyone who wishes to find out about this topic.
You realize a whole lot its almost hard to argue with
you (not that I actually will need to?HaHa). You definitely put a fresh
spin on a topic which has been written about for a long time.
Wonderful stuff, just excellent!
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 09:21 ب.ظ
Hi, the whole thing is going sound here and ofcourse every one is
sharing data, that's in fact excellent, keep up
writing.
BHW
چهارشنبه 16 فروردین 1396 01:32 ب.ظ
I'm truly enjoying the design and layout of
your site. It's a very easy on the eyes which makes it much
more pleasant for me to come here and visit more often. Did you
hire out a developer to create your theme? Great work!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر