تبلیغات
RF2268AM - اصول کرازبی
یکشنبه 31 فروردین 1393

اصول کرازبی

   نوشته شده توسط: عارف محمدی    نوع مطلب :ا.مدیریت کیفیت وبهره وری ،

پرفسور فیلیپ بی کرازی : هیجدهم ژوئن 1926 میلادی در شهر « ویلینگ »  ایالت ویرجینیای غربی در آمریکا متولد شد . ابتدا رشته ی پزشکی را برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه انتخاب کرد ، اما پس از درگیر شدن آمریکا با کره در جنگ جهانی دوم ، تحصیل در رشته ی پزشکی را رها کرد و به عنوان مدیر کنترل کیفی فعالیت خود را آغاز کرد . پس از این وقفه ، تحصیل در رشته ی مدیریت را با هدف فراگیری اصول مدیریت پی گرفت و در کنار تحصیل ، به فعالیت در مراکز مختلف نیز پرداخت . وی در بین سال های 1955 تا 1952 ، در کمپانی « مارتین مارتیا » و از سال  1979 تا 1965 در کمپانی « ITTL » به عنوان مدیر کنترل کیفی مشغول به کار شد.

« کرازبی » در حین کار در کمپانی مارتین مارتیا ، اصول مدیریتی خود معروف به « Zero Defects » یا « کار بی نقص » را بنا نهاد و همین امر باعث شد ، مدت چهارده سال در کمپانی ITT به عنوان مشاوره ارشد مدیریت فعالیت خویش را ادامه دهد .

تجربه های موفق سال های طولانی و پربار فعالیت در سه  کمپانی مذکور ، نه تنها عاملی برای تدوین و تکمیل اصول « Zero Defects »   بود ، بلکه سبب شد کرازبی در سال 1979 ، « انجمن فلیپ کرازبی » یا PCA را بنیان گذاری کند . طی 10 سال ، این انجمن با افزایش سرمایه ی خود تا مبلغ 80 میلیون دلار و به کار گماردن 300 کارمند ، به یکی از بزرگ ترین مراکز مدیریتی جهان تبدیل شد.

انجمن کرازبی را می توان یکی از نخستین مراکز ارائه ی خدمات مشاوره ای – آموزشی علم مدیریت دانست ، به طوری که بسیاری از کمپانی ها چون ؛ GM  جی . ام ) ، کرایسلر ؛ موتورولا و زیراکس ؛ فعالیت های خود را با توجه به اصول مدیریتی کرازبی و برنامه های ارائه شده توسط  « انجمن کرازبی » آغاز کنند و کماکان بر اساس این اصول فعالیت های خود را پی بگیرند .

اکنون انجمن کرازبی به 16 زبان زنده ی دنیا خدمات مشاوره ای – مدیریتی ، به صورت کتابچه یا اعزام مدیران زبده ، به کمپانی های مختلف جهان ارائه می کند . برگزاری نشست های تخصصی متعدد ، از سال 1991 تاکنون ، یکی دیگر از فعالیت های متمرکز این مرکز برای ارتقای سطح مدیریت در مراکز گوناگون تولیدی ، خدماتی ، آموزشی و  ... است .

در سال 1997 ، شعبه ی دوم این مرکز نیز تاسیس شد . پس از آن ، مراکز آموزشی مدیریت در کشورهای مختلف جهان به سرپرستی این مرکز آغاز به کار کردند . اکنون ، مرکز مدیریتی « کرازبی » در بیست کشور جهان شعبه ی آموزش اصول مدیریتی راه اندازی کرده است .

کرازبی در حال حاضر در شهر وینتر پارک ایالت فلوریدای آمریکا ، همراه با همسرش « پگی » زندگی می کند.

 

 

آموزه های فکری

 

پرفسور کرازبی نیز مانند بسیاری از استادان مدیریت ، اصول مدیریتی خود را بر اساس تحصیلات و مهم تر از آن  تجربه های شخصی خود در این زمینه تدوین کرده است . نقطه ی تمرکز و توجه وی ، کاهش « اثرات نامطلوب » و در نهایت به صفر رساندن آن در حین کار و مدیریت و به طور مشخص دست یابی به شرایط « کاربدون نقص »

«  Zero defects »  است .

      کرازبی معتقد است ، در فعالیت های گروهی ، شرایط باید به گونه ای فراهم شود که اعضا یا همان کارکنان ، بر اساس شرایط ایجاد شده – شرایط مثبت و رو به جلو – فعالیت مورد نظر را تا حد دست یابی به حداکثر بازده انجام دهند در واقع ، وی بر این باور است که آن چه مجموعه را به سوی حرکت مثبت و افزایش بهره وری و بازده ی کاری بالا سوق می دهد ، برنامه ریزی درست و عملکرد مدیر به عنوان رهبر مجموعه است به  این ترتیب ، می توان امیدوار بود که با افزایش بازده ی کاری ، افزایش تولید و کیفیت تولید در انتظار مجموعه باشد.

عقاید و اصول مدیریتی کرازبی نه تنها بر افزایش بازده با تمرکز بر ارتقای کیفیت تاکید دارد بلکه هدف نهایی را برآوردن نیازو خواست طرف دیگر ، یعنی مصرف کننده یا دریافت کننده ی خدمت می داند . به عقیده ی وی ، اصول مدیریت را می توان در چهار نکته ی مهم خلاصه کرد :

1- « کیفیت » به عنوان عاملی برای تطبیق با شرای جدید تعریف شده است و شاخصی تزئینی با تجملی نیست . به این معنی که تنها با ارتقای کیفیت تولیدات یا خدمات می توان هم پا با رقبا حرکت کرد و خود را با شرایط جدید ناشی از حرکت سریع رقبا تطبیق داد .

2- مجموعه ها به ارتقای کیفیت به عنوان راهکاری برای پیشگیری از خسارت ها و ارزیابی صحیح عملکرد نیاز دارند .

3- استانداردها باید در جهت دست یابی به بهترین شرایط یا همان شرایط « بدون نقص یا آرمانی »

( Zero defects )  تدوین شوند و به اجرا در آیند . هدف ، دست یابی به شرایط برتر است ، نه شرایط « مطلوب» .

4- کیفیت عملکردها ، نماینده و نشانگر نحوه ی برنامه ریزی هاست و برعکس .

اگر چه این چهار اصل به عنوان شاخص ترین اصول مدیریتی پرفسور کرازبی مطرح هستند ، اما وی عقاید دیگری نیز در زمینه ی مدیریت دارد که می توان آن ها را مکمل این اصول اساسی دانست ، به عقیده ی وی ، مصرف کننده یا دریافت کننده ی خدمت ، مزاحمتی برای ارائه کننده ی خدمت ایجاد نمی کند و عملکردها و برنامه ریزی ها باید براساس خواست او تنظیم شوند . از سوی دیگر ، مدیر موظف است ، با کنترل دقیق برنامه ها به طور منظم ، فعالیت مجموعه  بر اساس اصول از پیش تعیین شده حرکت کند . 

 

کرازبی همچنین معتقد است ، مدیریت نباید به صورت هرمی با یک راس باشد ، بلکه در مدیریت مدون ، تصمیم گیری ها و عملکردها توسط گروه و نه فرد اتخاذ می شوند . قرار گرفتن یک فرد در راس مجموعه ، لزوما به معنی آن نیست که فرد مورد نظر تصمیم گیرنده و اجرا کننده ی نهایی است .

پروفسور کرازبی تاکید ویژه ای بر « آموزش» دارد . وی بر این باور است که آموزش یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده در موفقیت یک مجموعه است . به هر میزان آموزش ها دقیق تر ، کاربردی تر و کارآمدتر باشند ، به همان میزان دست یابی به موفقیت امکان پذیر است .

و در نهایت می گوید ، ارتباط میان مدیران و تبادل افکار ، یکی از مهم ترین شاخص ها برای دست یابی به اهداف برتر مدیریتی است . فراموش نکنیم که ارتباط مناسب و منطقی میان مدیر و اعضای مجموعه یکی دیگر از عوامل تعیین کننده در موقعیت یا شکست مجموعه به حساب می آید .

آثار

عصاوه ی مجموعه فعالیت ها و آزمون و خطاهای پرفسور کرازبی در آثار وی متبلور است . از جمله ی این آثار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- کیفیت و من ، آموزشی بر اساس ارزیابی زندگی این اثر در سال 1999 به رشته ی تحریر در آمد  .  مجموعه تجربه های کرازبی از عملکردهای شخصی و آموزش های عملی او ، چه در عرصه ی زندی و چه در زمینه ی مدیریت ، در این اثر گرد آمده است .

- بازتاب های کیفیت :این کتاب شامل و295 نکته ی آموزشی درباره ی علم کیفیت و مدیریت و تاریخ تحریر آن 1995 است .

- کیفیت هنوز شاخصی مستقل (آزاد) است : این اثر در سال 1995 ،حدود بیست سال پس از معروف ترین اثر « کرازیی » یعنی « کیفیت شاخصی مستقل ، هنری برای محقق شدن کیفیت حقیقی » به رشته ی تحریر در امد .

- اقتدار مدیریت : نوشته شده به سال 1996 این اثر به شاخص های مدیریت و ویژگی های مدیر شایسته که می تواند خود را با اجتماع کنونی از هر جهت تطبیق دهد ، اشاره می کند .

- تکامل کیفیت برای قرن بیست و یکم این اثر در سال 1992 نوشته شد .

- هدایت ، هنری برای اجرایی شدن در این اثر ، کرازبی به شاخص های یک مدیر کار آمد اشاره می کند و معتقد است که پنج شاخص می تواند مدیر را به رهبری واقعی تبدیل کند و به برنامه ها و گفته های او شکل اجرایی بدهد. این اثر در سال 1990 به رشته ی تحریر در آمد .

- هنر دستیابی به مجموعه ای برتر .

- هنر زمینه سازی برای وقوع اتفاقات نوشته شده در سال 1986.

- هنر مدیریت بدون مناقشه .

- هنر تبدیل کیفیت به شاخصی ضروری .


دنبالک ها: motahar1385 ،

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر