تبلیغات
RF2268AM - مدیریت کیفیت جامع(TQM)
پنجشنبه 28 فروردین 1393

مدیریت کیفیت جامع(TQM)

   نوشته شده توسط: عارف محمدی    نوع مطلب :ا.مدیریت کیفیت وبهره وری ،

مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management) تلاشی است پیگیر برای بهبود مستمر فرآیندها، تولیدات، خدمات و همه فعالیت های سازمانی در جهت تامین نیازهای مشتری یا ارباب رجوع، تقویت اهرم رقابتی و دستیابی به سطح بهینه انجام دادن کار در رابطه با شرایط متغیر محیطی. مدیریت کیفیت جامع یا فراگیر عبارت است از: ۱- تعهد   ۲-تغییر مداوم   ۳-فراگیری مداوم   ۴-برنامه ریزی راهبردی   ۵- فعالیت های گروهی   ۶-بهبود مداوم  ۷- مشتری گرایی داخلی و خارجی.

بطور کلی مدیریت کیفیت جامع را می توان چنین تعریف کرد: مدیریت کیفیت جامع یعنی اقدام هوشمندانه، آرام و مستمر که تاثیری هم افزا در جهت تامین اهداف سازمان دارد و در نهایت به رضایت مشتری، افزایش کارآیی و ارتقای وضعیت رقابت در بازار ختم می شود.

مدیریت کیفیت جامع با ایجاد مفاهیمی کلی باعث بهبود مداوم در یک سازمان می شود. فلسفه TQM بر روندی سیستماتیک، منسجم، باثبات و کلان نگر نسبت به سازمان تاکید دارد. TQMدر محیطی که مدیریت سعی در بهبود مستمر در کل سیستم و فرایندها را دارد، در گام نخست بر رضایت مشتریان داخلی و خارجی تاکید می‌کند. مدیریت کیفیت جامع بر کاربری از تمام پرسنل به خصوص بر تیم های چند تخصصی تاکید دارد که برای بهبود عملیات در داخل سازمان تشکیل شده اند. این رویکرد بر نقطه بهینه هزینه های چرخه حیات توجه دارد و از ابزارهای اندازه گیری طبق روش های معین برای دستیابی به شرایط مطلوب استفاده می کند. دو خصیصه اصلی در مدیریت کیفیت جامع پرهیز از تولید ضایعات و تاکید بر کیفیت در طراحی است.

این روش یک ضرورت است و ژاپن با به کار بستن آن موفق شد در صنایع خود یک شگفتی ایجاد کند. به راستی محتویات این روش چیست ؟ مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از اقدامات سازمانی برای دستیابی به پیامدهای مثبت رقابتی از طریق بهبود مستمر درتمام جنبه های عملیاتی سازمان است. به معنای هر یک از واژگان مدیریت کیفیت جامع را می توان به صورت زیر تشریح کرد:

مدیریت: مدیران اجرایی به طور کامل در قبال تمام فعالیت ها متعهد هستند;

کیفیت: برآورده کردن انتظارات نهان و آشکار مشتریان لازم الاجرا است;

جامع: تمام افراد داخل شرکت در مسائل و اقدامات بهبود مستمر درگیر هستند “این افراد مشتریان و تامین کنندگان را نیز در بر می گیرد”.

البته در سازمان ها، مطلوب آن است که تمام افراد خود را متعهد و مسئول بدانند. باتوجه به تحقیقات دمینگ در سال ۱۹۸۶، قریب به ۹۴ درصد از مشکلات در کیفیت محصولات ناشی از سوء مدیریت و سیستمی است که آنها را تولید می کند. به طور کلی باید اذعان داشت که برای مدیریت کیفیت همه باید در فرایند سازمان درگیر شوند. بنابراین تعریفی که از مدیریت کیفیت پیش از این بیان شد، می تواند به عنوان یک توازن خوب بین جهان واقعی و جهان مطلوب و مناسب باشد.


دنبالک ها: http://iiiii.ir/press/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%da%a9%db%8c%d9%81%db%8c%d8%aa-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9tqm/ ،

Darla
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 12:42 ق.ظ
Hello there! Would you mind if I share your blog with my myspace
group? There's a lot of folks that I think would really enjoy your content.
Please let me know. Many thanks
Tammy
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:29 ق.ظ
You should be a part of a contest for one of the
best sites on the web. I most certainly will highly recommend this web site!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر