تبلیغات
RF2268AM - كیفیت از دیدگاه دكتر دمینگ
پنجشنبه 28 فروردین 1393

كیفیت از دیدگاه دكتر دمینگ

   نوشته شده توسط: عارف محمدی    نوع مطلب :ا.مدیریت کیفیت وبهره وری ،

دکتر دمینگ، کسی که کیفیت را به ژاپنی ها آموخت ومبدع سیستمهای مدیریتی که هم اکنون در اکثر سازمانهای موفق مستقر گردیده است.

دكتر دمینگ معتقد بود چنان كه خود را عوض كنیم هر كاری را بهتر می توانیم انجام دهیم. هدف دمینگ ایجاد یك طرز فكر ساده در مردم و شكستن الگوهای سنتی آن ها بود. شركت هایی كه فلسفه دمینگ را به كار گرفتند به خوبی واقفند كه این كار پشتكار و زمان زیاد زیادی می برد.

توصیه های چهارده گانه دمینگ:

1-  برای بهبود خدمت و کالا، هدفی پایدار ایجاد کنید، با این قصد که رقابت کنید و در صحنه تجارت باقی بمانید و اشتغال زایی کنید.

2-  فلسفه جدید مدیریت را پذیرا شوید. ما در عصر اقتصادی جدید هستیم. مدیریت غربی باید برای مبارزه بیدار شود، باید مسئولیت ها را بیاموزد و تغییر را رهبری کند.

3-  وابستگی به بازرسی برای رسیدن به کیفیت را کنار بگذارید. با ایجاد کیفیت کالا در همان محل، نیاز به بازرسی انبوه را حذف کنید.

4-  بر اساس عامل قیمت تجارت نمایید، در عوض هزینه کل را کمینه کنید.

5-  نظام تولید و خدمات را همیشه بطور ثابت بهبود بخشید تا کیفیت بهره وری بهبود و در نتیجه هزینه ها کاهش یابد.

6-  آموزش در حین کار را ایجاد نمایید.

7-  رهبری ایجاد کنید. هدف رهبری باید کمک به کارکنان، ماشین آلات و ابزار آلات برای انجام دادن بهتر شغل باشد.

8-  ترس را بیرون برانید تا اینکه هرکس بتواند در شرکت کار پربازده داشته باشد.

9-  سدهای بین بخش ها را بشکنید، کارکنان بخشهای تحقیق، طراحی، فروش و تولید باید بصورت کم تیم کار کنند تا مشکلات تولید را حل کنند.

10-  شعارها، نصیحتها و هدفهای توخالی که کار بی نقص و سطوح جدیدی از بهره وری را می طلبد، کنار بگذارید. این نصیحت فقط روابط تبلیغاتی ایجاد می کند، علت های اصلی کیفیت پایین به نظام (سیستم) برمی گردد و خارج از قدرت کارکنان است.

11-  الف) استانداردهای کاری (کمی) را در کارخانه حذف نمایید، رهبری را جایگزین آن کنید. (ب) مدیریت هدف گرا را حذف کنید، مدیریت عددگرا و اهداف عددی را حذف نمایید. رهبری را جایگزین آن نمایید.

12- الف) سدهایی که مانع می شود تا کارگر به کارگری خود افتخار کند، از بین ببرید.(ب) سدهایی را که مانع می شود مهندسان و مدیران به کار خود افتخار کند، نابود کنید.

13-  برنامه آموزشی و خود بهبود دهی کارآمد ایجاد نمایید.

14-  همه را در شرکت برای ایجاد تغییر بسیج کنید. تغییر و تحول شغل همه است.

  

در زیر پاره ای از نقطه نظرات دمینگ ارائه گردیده است:

1-  سودهای واقعی از طریق مشتریان وفادار حاصل می شود نه از طریق مشتریانی كه فقط راضی هستند. این سود 6 تا 8 برابر از مشتریان دیگر بیشتر است.

شركتی كه به دنبال جذب مشتریان دائمی است درآمدهای بسیار بالاتر از شركتی دارد كه فقط به رد كردن محصولات خود می اندیشد.

2-  مشتریان با ارقام حسابداری شركت گول نمی خورند.

3-  تحقیقات نشان می دهد كه یك مشتری راضی حدوداً برای 8 نفر محصول را تبلیغ می كند و یك مشتری ناراضی حدوداً به بیش از 20 نفر توضیح خواهد داد كه چه عذابی كشیده است.

4-  كیفیت در اتاق هیئت مدیره ایجاد می شود.

5-  کیفیت، غرور استاد کاری است.

6-  گزارش های مالی واقعیت نیستند. آنها شرح اوضاع مالی گذشته اند. یعنی یك تصویر تك بعدی از یك دنیای چند بعدی

7-  مشكلات رقابتی ما به دلیل كاركنان حاضر در سیستم نیست بلكه به دلیل ضعف مدیریت است.

8-  پیوسته و همیشه باید سیستم تولید و ارائه خدمات را بهبود بخشید.

9-  ترس را از بین ببرید.

 

10-  شعارها، اصرارها و تعیین اهداف را برای نیروی كار حذف كنید.

11-  سهمیه بندی رقمی برای نیروی كار را كنار بگذارید و به جای آن رهبری را جایگزین كنید.

12-  از تعیین اهداف رقمی برای مدیران دست بردارید. رهبری را جایگزین كنید.

13-  نظریات اقتصادی می گوید : «دانش عنصر كلیدی كیفیت است + دو عنصر : سرمایه و نیروی كار اما دمینگ می گوید. «آگاهی عمیق + دانش فنی+ سرمایه + نیروی كار می تواند رمز كیفیت و بهبود پیوسته باشد.»

14-  این مدیران ارشد هستند كه به آگاهی عمیق احتیاج دارند.

15-  كیفیت فقط در صورتی به دست می آید كه افراد حاضر در سیستم احساس امنیت كنند و از كاری كه انجام می دهند لذت ببرند.

16- -94 درصد مشكلات، ناشی از سیستم هستند و فقط 6 درصد آنها ماهیتی ویژه دارند.

17-  هر گاه مدیریت حربه ترس را به كار گیرد، ارقام اشتباه و اطلاعات گمراه كننده دریافت خواهد كرد.

18-  عمل بدون آگاهی، به خصوص آگاهی عمیق، می تواند یك سیستم كاملاً خوب را تخریب كند.

19 - WIN-LOSE -SYSTEM خوب نیست. WIN-SYSTEM-WIN خوب است.

 

20- در مورد موقعیت هایی كه برای تكمیل كار نیاز به همیاری است، ایجاد رقابت، ضدبهره وری است. به عبارت دیگر، ایجاد رقابت بین كارگران وقتی علت عمده نوسان عملكردها، خود سیستم باشد به تنش خواهد انجامید و از بهبود و حتی رقابت هم خبری نخواهد شد.

 

منبع : http://www.soheil-abedi.blogfa.com/post-214.aspx

 


دنبالک ها: soheil-abedi ،

http://enchantingbunch30.soup.io/
سه شنبه 2 خرداد 1396 05:49 ب.ظ
We're a bunch of volunteers and opening a new scheme in our community.

Your website provided us with helpful info to work on.
You have performed a formidable job and our whole neighborhood might be thankful to
you.
Kyle
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 04:32 ب.ظ
Greetings, There's no doubt that your site could be having browser compatibility issues.

Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it's got
some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick
heads up! Aside from that, fantastic website!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر